Publikováno: 21. 6. 2023
Autor: Martin Zíka - OHK Děčín
Obor: Potravinářství, výroba, prodej
Lokalita: nebyla uvedena
Podpora podnikání v regionu:
V úterý 20. června 2023 se ve sklepním sále děčínského pivovaru Kapitán uskutečnila mezinárodní pracovní konference, na které se sešli zástupci dvou desítek malých řemeslných pivovarů z Ústeckého kraje a ze Saska. Cílem akce bylo prozkoumání možností a také zájmu pro budoucí přeshraniční spolupráci. Ta by se měla dít prostřednictvím hospodářských a řemeslných komor na obou stranách hranice.
Účastníci prvního českosaského setkání minipivovarů v Děčíně se živě zajímali o výrobky svých kolegů. Některé byly velmi originální a nápadité, čímž je potvrzeno, že chlapi si rádi hrají. A když jde o pivo, platí to dvojnásobně.
Foto: Martin Zíka
Právě přeshraniční spolupráce mezi malými podnikateli patří k podporovaným trendům. Mohla by totiž přispět k oživení lokálních ekonomik, které jsou stále více ohrožovány globalizací. Je jasné, že lidé, kteří se v místě svého působení snaží o společensky přínosné podnikání a o vytváření nových pracovních míst si takovou podporu zaslouží. Navíc ji dovedou také efektivně využít. Jedním z životaschopných oborů je rozvoj pivovarnictví, ovšem nikoli toho na úrovni nadnárodních potravinářských korporací, ale malého lokálního pivovarnictví, které je chápáno jako originální zpestření místní nabídky, často v kontextu s cestovním ruchem.
Děčínská konference s názvem „Českosaské setkání minipivovarů“ se konala pod patronací Generálního konzulátu České republiky v Drážďanech a Ministerstva zemědělství ČR. Zástupci obou institucí, jmenovitě paní Markéta Meissnerová a Lukáš Hercík, deklarovali velký zájem o podporu přeshraniční spolupráce mezi malými podnikateli a nastínili ochotu spolupracovat na realizaci přínosných projektů, které k tomu povedou.
Organizačně se konference „nejen u piva, ale hlavně o pivu“ ujala Okresní hospodářská komora v Děčíně a Řemeslnická komora v Drážďanech. Zástupci obou komor, tzn. Jiří Štajner a Jana Westphälinger, vyjádřili připravenost být administrativním mostem mezi českými a německými podnikateli a živnostníky, tedy zprostředkovateli budoucí spolupráce. Důležité však je, aby o vzájemnou spolupráci byl zájem a její aktéři byli schopni se dohodnout na vzájemně akceptovatelných podmínkách.
Děčínské setkání pivovarníků mělo i edukační význam. V jeho dopolední části vystoupili čtyři odborníci s prezentací novinek v pivovarnickém oboru. Ing. Vladimír Nesvadba z Chmelařského institutu v Žatci představil nejnovější vyšlechtěné druhy chmelů, jejich charakteristiky a možnosti použití při výrobě piva. Profesor Pavel Dostálek z Vysoké školy chemicko technologické přítomné zasvětil do nejnovějších výsledků výzkumu zaměřeného na výrobu lehkých nealkoholických piv. Mathias Safarik z Institutu pro vzduchotechniku a chladící techniku v Drážďanech nastínil moderní možnosti energetických a ekonomických úspor při využití odpadního tepla v malých a středních pivovarech. Velmi zajímavá byla i poslední přednáška zástupkyně Řemeslnické komory v Drážďanech paní Antje Barthauer na téma legislativní povinnosti při podnikaní v Sasku.
Po obědě se setkání pivovarníků konalo již v méně oficiální atmosféře. S vydatnou pomocí překladatelky Martiny Böhme si přítomní vzájemně sdělovali zkušenosti i názory k tomu, jak by mohli čeští a němečtí pivovarníci spolupracovat. Ing. Lukáš Pichlík z destinační agentury Dolní Poohří například prezentoval oživující se projekt Krušnohorské pivní stezky, jejímž cílem je propojit pivovary na české i německé straně Krušných hor zajímavou turistickou hrou. Byla řeč o pořádání různých mezinárodně zastoupených pivních přehlídek a festivalů, o sdílení sudů k ochutnávkovým akcím nebo o spolupráci v oblasti marketingu. Samozřejmě došlo na výměnu kontaktů.
Některé pivovary přivezly do Děčína ukázky svých produktů k ochutnávce. Pokusili jsme se nastínit, že není přínosné vnímat se vzájemně jako konkurenti, ale že synergická spolupráce na základě oboustranně výhodného partnerství přispěje k vytvoření vhodných podmínek pro úspěšný rozvoj našich firem. Mediálním partnerem akce byl Turistický magazín, který je připraven zprostředkovat nabídku českých i německých pivovarů široké turistické veřejnosti. Vždyť piva, o kterých byla řeč, jsou nejen osvěžujícím nápojem, ale i velmi atraktivním suvenýrem pro návštěvníky našeho česko-německého regionu.